نقد و بررسی آهنگهای جدید

در این وبلاگ آهنگهای مطرح روز رو به صورت اجمالی همراه همدیگر نقد و بررسی خواهیم کرد ، نقد صحیح و دور از تعصب موزیک های ایران یکی از اهداف اصلی این وبلاگ میباشد

نقد و بررسی آهنگهای جدید

در این وبلاگ آهنگهای مطرح روز رو به صورت اجمالی همراه همدیگر نقد و بررسی خواهیم کرد ، نقد صحیح و دور از تعصب موزیک های ایران یکی از اهداف اصلی این وبلاگ میباشد

نقد و بررسی آلبوم گذار از بهرام نورایی

بهرام نورایی، اسطوره فراموش نشدنی رپ کشور، پس از چندین سال سکوت خود را با آلبوم "گذار" در سوم فروردین 1399 شکست. وی پیش از این آلبوم های اشتباه خوب و سکوت را ارائه کرده بود. در این مطلب می خواهیم نگاهی کوتاه به "گذار" داشته باشیم.

 

این آلبوم به خوبی نشان داد که بهرام به جای یک اشتباه خوب، یک تکرار خوب را رقم زده است. نقد سنت ها موضوعی است که در این آلبوم به آن پرداخته شده که از دغدغه های بهرام می باشد.
ستاره ملک زاده طراح کاور آلبوم گذار بوده است و آهنگسازی این آلبوم را نسا آزادی خواه، اشکان موسوی و پیماندگار انجام داده اند.
طولانی ترین ترک آلبوم، "عمق" می باشد که هفت دقیقه است و کوتاه ترین ترک آن، "چرخه" با 2:44 ثانیه.
معمولا آهنگ های بهرام مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل می باشند و برای درک آن ها باید از ابتدا تا انتها گوش کرد. این آلبوم نیز از این دسته مستثنی نمی باشد. به همین دلیل باید ابراز داشت که در واقع بهرام پس از آلبوم اشتباه خود، فضایی را تداعی کرده است که گویی بعد از خودکشی (پریدن از ساختمان) زنده می ماند. سپس در آهنگ "گوشت" وارد اطاقی می شود و از طریق آن نظاره گر جامعه است. با این مقدمه می توانیم وارد آلبوم گذار شویم:
در ترک اول که قهقهرا نام دارد، با وجود این که بهرام نسبت به مردم ناامید می باشد اما به نزد آن ها بازگشته است.
در ترک دوم به نام چرخش، بهرام عقیده خود را برای مردم ابراز می کند و آینده ترسناک و تاریک را برای آن ها تداعی می کند و به نوعی هشدار می دهد.
ترک سوم به نام عمق، به ایجاد فضایی فکری برای مخاطب اختصاص پیدا کرده است به منظور درک دو ترک قبلی و به نوعی آماده شدن برای ترک های بعدی.
ترک چهارم مقابله می باشد که واضح است، تنها راه حل را مقابله کردن می داند.
آخرین ترک آلبوم گذار به نام عدم، نشان می دهد که عقیده بهرام برعکس عموم مردم می باشد. در فضای این ترک، بهرام توسط مخالفانش کشته می شود و به طرز فجیعی بدنش تکه تکه شده و در سطل آشغال های اطراف شهر پخش می شود:
هی تو! هی بدو!، چند تا کیسه سیاه بیار، سه تا چاقو هم سر رات بیار
بکشیم ببریم تو حموم بهتره، می پاشه خون رو دیوار
زیاد وقت نداریم بو میگیره جسد، سه نفر نفری یه دونه محل
چاقوها رو تیز بکنین فقط که راحت ببره و نرم...

 اما دو روز بعد مردم به او اعتقاد پیدا می کنند.
ترک عدم، از آخر به اول خوانده می شود.
به طور کلی آلبوم گذار بیانگر این موضوع می باشد که جامعه با سرعت در حال پیشروی به سمت قهقرا است و باید عقیده درست را بیان کرد و برای آن جنگید، و هر کس که مقابله نکند توسط خود جامعه به سرعت از میان برداشته خواهد شد. بهرام به خوبی توانسته است این مفاهیم را در قالب هنر بیان دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد