نقد و بررسی آهنگهای جدید

در این وبلاگ آهنگهای مطرح روز رو به صورت اجمالی همراه همدیگر نقد و بررسی خواهیم کرد ، نقد صحیح و دور از تعصب موزیک های ایران یکی از اهداف اصلی این وبلاگ میباشد

نقد و بررسی آهنگهای جدید

در این وبلاگ آهنگهای مطرح روز رو به صورت اجمالی همراه همدیگر نقد و بررسی خواهیم کرد ، نقد صحیح و دور از تعصب موزیک های ایران یکی از اهداف اصلی این وبلاگ میباشد

نقد و بررسی آهنگ تریاق سورنا

شاید خالی از اغراق نباشد که علی سورنا را غول بزرگ رپ فارسی بدانیم، چرا که اشعار وی سرشار از درونمایه های عمیقی هستند که فقط شنوندگان قوی رپ می توانند آن ها را درک کنند. به همین بهانه می خواهیم یکی از زیباترین آهنگ های سورنا، به نام تریاق را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.


 

 ابتدا باید گفت که منظور از تریاق، همان تریاک می باشد که نوعی پادزهر است. 

آهنگ با کنایه ای از نداشتن آزادی بیان و فضای خفقان آغاز می شود: تو روزگار من که نفس زندانیه...

هر چند فضا محدود است اما من همچنان در حال جنگیدن هستم: لعنت به من اگه نجنگم یه ثانیه...

زندگی من آشفته است ولی سعی می کنم که خودم را با آن وفق بدهم: امروز همینه زندگیم رو آبه، تمرین غرق شدن میکنم مادر...

شما من واقعی را نمی شناسید: شما نمیدونید اسم واقعیم چیه، یا این که این شعرا رو میخونه اصن کیه...

مسئولینی که ادعا می کنند صلاح مردم را می خواهند اما حتی حاضر نمی شوند صدای مردم را بشنوند: یه توئه مصلحت خواه با گوش های کر...

سپس به رپرهایی کنایه می زند که از خواندن اشعار سیاسی ترس دارند و با وجود جربزه کم، ادعای زیادی دارند: توئه بی ثمر، توئه خاک نشین، توئه بی خطر...

از افتادن می ترسی در نتیجه فقط به اصالتت پناه می بری: تو نفهمیدی نه، تو که چسبیدی به ریشه ت از ترس برگت...

هر چند که سخت است اما در این راه مردن شرف دارد به زندگی کردن مانند یک بازنده: اگه نزنم به راه یه بازنده م...

سپس از یک پارادوکس زیبا استفاده می کند: من تا ابد با غیابم پیشت حاضرم...

و همسفرانش را به یک قافله تشبیه می کند که درد را به خوبی حس می کنند: این من نیست صدای قافله س...

من با جایگاه اصلی ام فاضله زیادی دارم: از این جا تا اون جا که منم کلی فاصله س...

سپس مشکلات سر راهش را صدا می زند و می گوید که زخم بر من اثری ندارد: موج های خروشان، دریا،کوه ها دامنه ها قصر پریا، تریاق،من رویین تنم نگاه کن دریاب..

عمر من تباه شد به خاطر باورهای اشتباه و خانواده ای را از من گرفتی: فقط یه سرفه بالا میاره همه عمرمو رو عرفت، پدرم مادرم برادرم درست بلعیدی

امواج رادیواکتیو از سرب عبور نمی کند هرچند که من خود سرطانم: لباسمو بکن، تنم یه  سربه، یه سرطان که لخته

من تریاق و پادزهر دارم :بازم درد بده که بی مایه فتیره...

هر کسی به خودش اجازه بدهد به من انگ ترس بزند: که توله کفتار نگه شیر ناله کرد...

هر وقت سراغی از اصالت خودم گرفتم من را خواباندن که چیزی نفهمم، ولی من به شرارت جان می دهم: مادرم کجاست، لالا لالا لالا، من شریان شرارتم به جای شرمت...

توصیه می شود که پس از خواندن این متن، برای درک بهتر مفاهیم مجدد آهنگ را از ابتدا گوش کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد