نقد و بررسی آهنگهای جدید

در این وبلاگ آهنگهای مطرح روز رو به صورت اجمالی همراه همدیگر نقد و بررسی خواهیم کرد ، نقد صحیح و دور از تعصب موزیک های ایران یکی از اهداف اصلی این وبلاگ میباشد

نقد و بررسی آهنگهای جدید

در این وبلاگ آهنگهای مطرح روز رو به صورت اجمالی همراه همدیگر نقد و بررسی خواهیم کرد ، نقد صحیح و دور از تعصب موزیک های ایران یکی از اهداف اصلی این وبلاگ میباشد

محسن چاوشی خواننده پرطرفدار و کم حاشیه، استعداد ویژه ای در خواندن ترانه های مفهومی دارد. آلبوم های وی سبکی ویژه دارند که آن ها را جذاب و دوست داشتنی کرده است. در این مطلب می خواهیم به نقد و بررسی آلبوم ابراهیم محسن چاوشی  بپردازیم.

 

 آلبوم ابراهیم آن قدر شنیده شد که مورد نقدهای فراوانی قرار گرفت. سه ترک اول این آلبوم شباهت زیادی به هم دارند و روی یک وزن عروضی نوشته شده اند که مورد علاقه محسن صفاست. ترک های چهار تا هفت ملودی و وزن متفاوت دارند. ترک آخر هم شبیه سه ترک اول می باشد.

در اشعار آلبوم ابراهیم، دوگانگی های زبان دیده می شود، مانند: ورید پاک امیرم من، در از خودش جلای وطن گفته مثل من، به عطر نافه خود خو کن، غرور منقطع النسل، بس است حزن مبارک، و...

در این آلبوم حضور همیشگی معشوق در کنار بدبینی مضمن دیده می شود : یه اعدامی که امیدش به دنیا نیست ولی دنیا براش جذابیت داره.

معنی کردن اشعار کار درستی نیست، چرا که از زیبایی آن می کاهد و قرار بود که شاعر صریح حرف بزند که شعر نمی گفت. باید در شعر غرق شد و مکاشفه کرد.

هدف چاوشی تعادل بین مخاطب خاص و عام بوده، او دوستدار ادبیات است و غزل های این آلبوم را که از چند نیم مصرع تشکیل شده اند و دیر به قافیه می رسند را فقط او می تواند به این شکل اجرا کند و نتیجه موفقیت آمیز بگیرد.

آلبوم ابراهیم سرشار از تشبیه و تمثیل است که گاها میان دکلمه و آواز می شود. تکنوازی گیتار الکتریک دی آن دیده می شود که شنونده را برای سطح بعد آماده می کند. 

قطعه های آلبوم با یک فرمول ساده نام گذاری شده اند، بدین شکل که نام هر قطعه، مصرع یا جمله اول ترانه آن می باشد و به همین دلیل است که برخی از قطعه ها نام طولانی دارند.

1.ببر به نام پروردگارت:

سراسر اعتراض،همراه با بغض و اندوهی فروخورده که گیتار الکتریک و ارکستر و ساز‌های بادیبرنجی بر عصیان آن می افزاید. اوج قطعه اینجاست: ورید پاک امیرم من که در تدارک حمام است. محسن چاووشی باحساس تمام و کمال این اثر را خوانده و بغضی محسوس در صدایش هویدا است.

2.در آستانه پیری:

این قطعه بلند نیز اعتراضی است و دغدغه ها و مشکلات اجتماعی روز جامعه را بیان می کند.

3.همراه خاک اره:

تنظیم بسیار زیبا و دارای بار عاطفی و احساسی زیاد.

4.لطفاً به بند اول انگشت سبابه ات بگو:

شعر بسیار غمگین، که نقطه اوج آن این جاست: این بچه لاکپشت نگون بخت...، اما مقدر است که در آخرین قدم یعنی در آستانه دریا دَمَر شود.

5.ای ماه مهر:

قطعه ای اعتراضی با ریتمی کوبنده همراه با غمی نهان، از تکنیکی ترین و متنوع ترین ترک های آلبوم. استفاده از سه تار باعث ایجاد حس نوستالژیک در آن شده است که به هیجان الکتریک می انجامد.

6.جهان فاسد مردم را:

از بهترین اشعار آلبوم، پر ای ایهام و استعاره و مفهوم. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد